Кансультацыя для выхавальнікаў
«Арганізацыя работы з дзецьмі ў летні перыяд»
Цудоўная пара – лета! Яно дае магчымасць напоўніць дзяцей яркімі ўражаннямі, адкрыццямі, нечаканасцямі, задавальненнем і прыгажосцю. Лета – дзіўная пара, калі дзецям можна ўдосталь шпацыраваць, бегаць і скакаць. Менавіта ў гэты перыяд яны шмат часу праводзяць на паветры. І вельмі важна так арганізаваць жыццё дашкольнікаў, каб кожны дзень прыносіў ім што-то новае, быў напоўнены цікавым зместам, каб успаміны аб летнім часе, гульнях, шпацырах, святах і забавах, цікавых эпізодах з іх жыцця яшчэ доўга радавалі дзяцей. Асноўная задача педагога пры гэтым як мага паўней задаволіць патрэбнасць арганізма, які расце ў адпачынку, творчай дзейнасці і руху.
Арганізацыя дзейнасці дзяцей у дзіцячым садзе ў летні час мае сваю спецыфіку і вызначаецца задачамі выхавання ў дашкольнай установе.
Цэнтральнае месца займае рэжым дня. Рэжым дня ў летні перыяд прадугледжваецца максімальнае знаходжанне дзяцей на свежым паветры, адпаведная ўзросту працягласць сну і іншых відаў адпачынку. Уся дзейнасць дзяцей пераносіцца на вуліцу. У гэты перыяд плануюцца толькі музычныя, фізкультурныя заняткі і ізадзейнасць дзяцей.
Арганізацыя вольнага часу дзяцей летам з'яўляецца важным пытаннем у працы педагога. З аднаго боку, добрае надвор'е і магчымасць праводзіць дастаткова часу на свежым паветры шмат у чым здымаюць вастрыню гэтай праблемы. Аднак звыклыя гульні дзецям хутка надакучаюць, і калі іх актыўнасць не знаходзіць прымянення, яны імкнуцца запоўніць свой час самымі рознымі формамі дзейнасці і пры адсутнасці кіраўніцтва здольныя нанесці шкоду як самім сабе, так і навакольным.
Пры арганізацыі летняга вольнага часу дзяцей педагогу пажадана планаваць такія мерапрыемствы, якія не патрабуюць значнай падрыхтоўкі з боку дзяцей, маюць якая развівае і выхаваўчую функцыі, праводзяцца ў эмацыйна прывабнай форме. Акрамя таго, важна, каб гэтыя мерапрыемствы не патрабавалі гармодскай падрыхтоўкі і з боку педагогаў.
У сваёй працы педагогі могуць выкарыстоўваць розныя формы і метады працы з дзецьмі - музычныя гадзіны, гульні – падарожжа, выставы, гульнявыя гадзіны і іншыя.
Напрыклад, у гульнявыя гадзіны педагог знаёміць дзяцей з народнымі і сучаснымі гульнямі. Пры развучванні такіх гульняў, пры выкарыстанні іх у паўсядзённым гульнявой дзейнасці, у дзяцей развіваецца памяць, гаворка, пашыраецца кругагляд. Гульні і забавы - абавязковыя спадарожнікі жыцця кожнага дзіцяці. Дзеці гуляюць у самыя разнастайныя гульні: рухомыя, дыдактычныя, творчыя-ролевыя, будаўнічыя, музычныя, гульні-драматызацыі, гульні-пантамімы і г.д. Менавіта летам прадастаўляюцца найбольш спрыяльныя магчымасці для разнастайнай гульнявой дзейнасці дзяцей, развіцця і пашырэння іх творчых здольнасцяў.
Гульня-Падарожжа ўяўляе сабой паслядоўнае наведванне розных кропак на раней прыгатаваным маршруце. На маршруце педагог арганізуе прыпынкі, дзе дзецям можна прапанаваць розныя заданні.
Музычныя гадзіны спрыяльна ўздзейнічаюць на эмацыянальны стан дзіцяці. Тут можна выкарыстоўваць музычна-дыдактычныя гульні, слуханне песень, арганізаваць гульні на музычных інструментах.
На вуліцы з дзецьмі можна арганізаваць прадуктыўную дзейнасць-маляванне, лепку, аплікацыю і г.д. для гэтага на дзіцячым участку павінны быць створаны неабходныя ўмовы (сталы, крэслы). Тэмы дзіцячых работ могуць быць самымі разнастайнымі. Нельга забываць пра мастацкую літаратуру-чытанне казак, твораў, арганізацыя гульняў – драматызацыі выкарыстоўваем у сваёй працы.
Знаёмства з навакольным рэчаіснасцю, назіранне за прыродай летам, арганізацыя сумеснай дзейнасці дарослых і дзяцей ствараюць спрыяльныя ўмовы для развіцця камунікатыўных якасцяў у дашкольнікаў. Педагогам варта ўключаць сітуацыйных размовы, гутаркі, віктарыны.
Нельга забываць і аб працоўнай дзейнасці: замацаванне навыкаў самаабслугоўвання, арганізацыі працоўных даручэнняў, дзяжурстваў.
Лета-спрыяльны перыяд для рэалізацыі праграмных задач па АБЖ і фарміраванні ў выхавФанцаў культурна-гігіенічных навыкаў.
Асаблівая ўвага ў летні перыяд павінна быць нададзена пазнавальна-даследчай дзейнасці: назіраннях на прагулцы за з'явамі жывой і нежывой прыроды (станам глебы, тэмпературай паветра, ападкамі), пабудове ўзаемасувязі, ўзаемазалежнасці прадметаў і з'яў прыроды, эксперыментаванню (з вадой і пяском), калекцыянаванню, мадэляванні, вырашэнню праблемных сітуацый. Формы арганізацыі дзейнасці з дзецьмі-у асноўным калектыўныя. Акрамя таго, выхавальнікам неабходна надаваць вялікую ўвагу індывідуальнай працы.
Кожнаму віду дзейнасці адводзіцца асаблівае месца і час у распарадку дня. Забяспечыць неабходны ўзровень фізічнага і псіхічнага развіцця дзяцей дапаможа выразна спланаваная сістэма мерапрыемстваў забаўляльнага, пазнавальнага і аздараўленчага характару.
Дзеці не павінны сумаваць нават у самае дрэннае і дажджлівае надвор'е!
Трэба так падрыхтаваць і арганізаваць жыццядзейнасць дзяцей у летні перыяд, каб яны змаглі ўбачыць незвычайнае ў звычайным, магчымае ў немагчымым, адчувалі любоў і клопат, жылі ў свеце радасці, прыгажосці, цікавых спраў, гульні і казак.
Усё гэта прыносіць дашкольнікам шмат радасці, паляпшае іх эмацыйны стан, спрыяе разумовай актыўнасці.
Падрыхтавала намеснік дырэктара па УВР Арлова І.І.